آيا همه مي توانند آبگوشت بخورند؟

۱۷ بازديد ۰ نظر

آيا همه مي توانند آبگوشت بخورند؟

آبگوشت يكي از غذا‌هاي سنتي ايرانيان بوده؛ اين غذا حاوي ويتامينA، گروه ويتامين‌هاي B به ويژه B۱۲ و مواد معدني مانند سلنيوم، فسفر، منيزيم، گوگرد، كلسيم، پتاسيم، آهن، مس، پروتئين و نشاسته است.

براي بررسي خواص آبگوشت و اينكه چه افرادي بايد در مصرف آن احتياط كنند با حيدر عظمايي محقق و پژوهشگر طب سنتي گفت‌وگو كرديم كه در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد.

خواص آبگوشت

گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به علت داشتن پروتئين آهن براي افراد لاغر و مبتلايان به كم‌خوني بسيار مفيد است؛ اين غذا قواي جنسي را افزايش مي‌دهد و تقويت كننده سيستم ايمني بدن است.

آبگوشت بهتر است همراه با سبزيجات و پياز مصرف شود؛ سبزيجات و پياز حاوي پتاسيم بوده بنابراين براي مبتلايان به فشار و چربي‌خون مفيد است؛ افراد دچار اين عوارض نبايد موقع مصرف آبگوشت به آن نمك اضافه كنند.

افرادي كه دچار اضافه وزن و چاقي هستند بايد در مصرف آبگوشت احتياط كنند، اين اشخاص بايد آبگوشت را همراه با نان‌ جو ميل كنند.

مناسب‌ترين زمان براي مصرف آبگوشت

اين غذا مقوي و سنگين است بنابراين بايد در وعده ناهار ميل شود؛ افرادي كه دچار ضعف معده هستند بايد پس از صرف آبگوشت يك استكان از تركيب عرقيجات زيره و زنيان ميل كنند؛ اين عرقيجات علاوه بر اينكه نفخ و باد شكم را از بين مي‌برند به هضم غذا هم كمك مي‌كنند.

خوردن آبگوشت براي اين افراد ممنوع

مبتلايان به نقرس بهتر است اين غذا را استفاده نكنند و در صورت مصرف حتماً مقداري سماق و آبغوره به آن بيفزايند. مبتلايان به بيماري‌هايي مانند گواتر، چربي و فشارخون خيلي بالا، اختلالات قلبي و عروقي، سنگ كليه اگزالاتي، ميگرن و پاركينسون بايد در مصرف اين غذا احتياط كنند؛ اشخاص سوداوي مزاج هم بهتر است آبگوشت را استفاده نكنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.